تجربه بهتر از زندگی در پانسیون

یک شخص برای گذراندن دورانی که در پانسیون زندگی می‌کند باید مهارت‌های خاصی را بداند. زندگی در پانسیون و قرار گرفتن در کنار افراد با فرهنگ‌ها و دیدگاه‌های گوناگون باعث افزایش هوش هیجانی و هوش فرهنگی افراد خواهد شد.

اگر خوش شانس باشید و هم اتاقی‌هایتان افرادی سازگار، همراه و دارای روحیه همکاری باشند، زندگی خوابگاهی شما به خوبی سپری خواهد شد. مشکل از آنجا شروع می‌شود که هم اتاقی‌ها در مورد مسائل مختلف با یکدیگر مشکل پیدا می‌کنند.

dorm life

یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی که اختلاف‌ها و تفاوت‌های بین انسان‌ها خودش را نشان می‌دهد محیط دانشگاه، محل کار و زندگی در  مکان‌های خوابگاهی است. ساکنین پانسیون در خانواده‌ها و شهرهای متفاوت و با فرهنگی متفاوت بزرگ شده‌اند؛ بنابراین بسیار طبیعی است که با یکدیگر تفاوت داشته باشند.

حال مسئله این است که مهم نیست تفاوت داشته باشیم، مهم این است که یاد بگیریم چگونه اختلاف‌هایی را که بر اثر این اتفاقات به وجود می‌آیند، برطرف کنیم؛ به همین دلیل مهارت حل اختلاف در این زمینه بسیار کمک کننده و مفید است.

آنچه به شما کمک می‌کند تا بتوانید اختلاف‌های خود را به حداقل برسانید آن است که در مورد آنچه شما را ناراحت می‌کند با زبان خوش و مودبانه صحبت کنید. انتظار داشتن از دیگران و اینکه دیگران باید بفهمند که شما از آنها چه انتظاری دارید و مواردی ازاین قبیل کمکی به شما نمی‌کند جز اینکه باعث افزایش تنش و رنجش می‌شود.

بهتر است از همان ابتدا با عده‌ای که قرار است هم اتاق شوید یا شده‌اید نشسته و راجع به آنچه باید رعایت شود گفت و گو کنید. زمانی را برای این نشست و گفت و گو تعیین کنید که برای همه افراد مناسب‌ترین زمان باشد. سپس در مورد قواعد و قوانینی که مایلید میان خود رعایت کنید صحبت کنید. هنگام گفت و گو راجع به موضوعات گوناگون نظر واقعی خود را مطرح کنید؛ نه آنکه در رودربایستی قرار بگیرید یا بر عکس چیزی را به دیگران تحمیل کنید. اگر چنین برخوردهایی انجام دهید در بلند مدت نسبت به دیگران آزرده و از خود عصبانی خواهید شد که در دو حالت به ارتباط شما لطمه خواهد زد.

dorm life

۱. موضوعات کلی و عام

  • نظافت اتاق: تعیین نوع کارهایی که برای نظافت محل زندگی لازم است و تنظیم برنامه نظافت و اختصاص آن به هر یک از هم اتاقی‌ها و موارد مشابه.
  • تهیه و آماده کردن غذا: مشخص کردن برنامه غذایی تعیین کارها و فعالیت‌های مرتبط با آن و اختصاص آن به هر یک از هم اتاقی‌ها و موارد مشابه.
  • شست و شوی ظرف‌ها: تعیین نوبت‌های ظرف شویی یا موارد دیگری مرتبط با شست و شو.
  • خرید مایحتاج و وسایل: تعیین خریدهای اساسی و کارهای مرتبط با خرید و تقسیم آنها به هر یک از هم اتاقی‌ها تعیین مادر خرج (کسی که مسئول خرید است) تعیین مقدار هزینه‌ای که ماهانه یا هفتگی باید پرداخت شود و توافق در این مورد که براساس مذاکره و بحث با هم اتاقی‌ها حاصل می‌شود.

۲. تنظیم ساعت و زمان

استراحت: تعیین اوقات استراحت و خواب مشخص کردن میزان روشنایی و فعالیت‌هایی که در ساعت خواب و استراحت می‌توان انجام داد.

مهمانی: مشخص کردن ساعات و مواقعی که می‌توان مهمانی را به اتاق راه داد و مدت اقامت وی در اتاق در دفعات آن و موراد مشابه.

مطالعه: مشخص کردن ساعات و زمان مطالعه ای که هر کدام از هم اتاقی‌ها نیاز دارد و عادات مطالعه وی و عواملی که در مطالعه هم اتاقی‌ها مشکل یا مزاحمت ایجاد می‌کند و راه‌های برطرف کردن آنها.

تفریح و گفت و گو: تعیین ساعاتی که برای تفریح و گفت و گو و بحث و یا برگزاری جلسات لازم است و فاصله بین آنها.

۳. رعایت اصول ایمنی

  • تعیین نکات مهمی که از نظر ایمنی لازم است مانند قفل کردن در اتاق کشوها چمدان ها و یا اینکه شب‌ها در اتاق قفل باشد یا نه.
dorm life

۴. تعیین موارد خصوصی یا عمومی

یکی از موضوعات بسیار مهم در میان هم‌اتاقی‌ها مشخص کردن محدوده‌های شخصی یا عمومی است هر انسانی به یک فضای خصوصی احتیاج دارد این فضا در زندگی خوابگاهی و اشتراکی کمی محدودتر می‌شود و ممکن است به یک گوشه تخت و فضای زیر آن محدود شود در این زمینه هم باز تفاوت‌های فردی وجود دارد مثلا ممکن است از نظر یکی از هم اتاقی ها استفاده از کتاب های دیگران در هنگامی که حضور ندارند اشکالی نداشته باشد در حالی که ممکن است غیر از این باشد به همین دلیل لازم است این موارد از ابتدا مشخص شود:

  • استفاده از وسایل یکدیگر: در این رابطه لازم است هم‌اتاقی‌ها مشخص کنند که دیگران تا چه حد مجازند از وسایل آنان درحضور افراد استفاده کنند.
  • تعیین و حریم خصوصی: بعضی از افراد حساسیت‌های خاصی در مورد حریم و فضاهای خصوصی خود دارند و بعضی کمتر حساس اند مثلا ممکن است یکی از هم‌اتاقی‌ها از اینکه دیگری روی تخت بنشیند و یا اینکه دیگری روی تخت او بنشیند و یا اینکه از لیوان یا بشقاب او استفاده شود ناراحت شود در حالی که ممکن است دیگری چنین حساسیتی نداشته باشد.
  • اطلاعات و موضوعات شخصی: ممکن است بعضی از هم اتاقی‌ها به راحتی راجع به کار و درس یا زندگی خود صحبت کنند و از اینکه دیگران اطلاعاتی در مورد آنها داشته باشند ناراحت نشوند در حالی که فرد دیگری مایل نباشد که کسی “سراز کار او در آورد”.
  • بیرون رفتن: بعضی از هم‌اتاقی‌ها ممکن است مایل نباشند دیگران بدانند آنان کجا هستند به کجا می‌روند و چه فعالیت‌هایی انجام می دهند. بنابراین بهتر است این موضوعات از همان ابتدا مشخص شود.
dorm life
  • نیاز به خلوت: بعضی از هم‌اتاقی‌ها گاهی ممکن است مایل باشند که تنهایی کاری انجام دهند و نیاز دارند که مواقعی در روز یا هفته به قول معروف “ساعتی باخود خلوت کنند” به همین دلیل مناسب است که اطلاعاتی به سایر هم‌اتاقی‌ها بدهند تا نه او مزاحم آنها شده و نه سایر هم‌اتاقی‌ها برداشت‌های اشتباهی از آنها داشته باشند.

رعایت مواردی که ذکر شد، به شما کمک می‌کنند در طول زندگی در پانسیون آرامش بیشتری داشته باشید و در عین حال لذت بیشتری در برقراری ارتباط با افراد ساکن در پانسیون نسیبتان شود.

متن دیدگاه‌ها

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • chat
    یک نظر ارسال کنید