برگزاری کلاس‌های آنلاین دانشگاه‌ها در بحران کرونا

دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از نخستین مراکزی بودند که در اولین روزهای شناسایی کرونا در ایران تعطیل شدند، اما در همان روزهای نخست، سیستم آموزشی کشور به سرعت راهکاری پیداکرد؛ اجرای «آموزش الکترونیک و مجازی». اکنون با توجه به بخشنامه‌های ابلاغی، کلیه کلاس‌های مجازی دانشگاه‌های آزاد از روز شنبه ۱۶ فروردین باید به صورت آنلاین برگزار شوند.

جواد علمایی بر اساس بخشنامه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که ۱۳ فرودین ماه ابلاغ شد گفت، شرکت‌ در این کلاس‌ها اجباری‌ست و هر دانشجویی که قادر به شرکت در کلاس‌ها نمی‌باشد، بایستی ترم مربوطه را حذف نماید. در بخشنامه وزارت علوم در این خصوص، دانشجویانی با شرایط خاص امکان حذف ترم تحصیلی را دارند. علمایی تاکید کرد “دانشجویان بدانند که تحت هر شرایطی امکان حذف ترم تحصیلی وجود ندارد و این امکان شامل حال تمام دانشجویان نمی‌شود.”

online course

* حذف یک درس یا چند درس بی توجه به لزوم رعایت حداقل واحدهای انتخابی در هر نیم  سال و یا حذف کامل واحدهای درسی نیم سال در صورت تقاضای دانشجو مجاز است و نیم سال حذف شده جزو سنوات تحصیل دانشجو محسوب نمی‌شود.
بند مجاز بودن دانشجویان در حذف نیمسال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ بدون احتساب در سنوات برای آن دسته از دانشجویانی است که دانشگاه آنان قادر به ارائه دروس به صورت الکترونیکی یا روش‌های نوین آموزشی نبوده است.

*در این بخش‌نامه در خصوص تعداد غیبت دانشجویان در کلاس‌های مجازی یا حضوری تاکید شده است. در این خصوص شورای آموزشی دانشگاه تصمیم گیری کند تا غیبت بیش از حد مجاز کنونی در مقررات تحصیلی برای جلسات حضوری یا الکترونیکی موجب حذف درس و جلوگیری از شرکت دانشجو در  جلسه امتحان پایان دوره نشود.

 *تمامی امتحانات طبق روال گذشته به صورت حضوری برگزار خواهد شد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ترم تحصیلی جاری دانشگاه آزاد اسلامی با بکارگیری تمام ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های دانشگاه، تا پایان شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی ادامه می‌یابد و در صورت نیاز، کلاس‌ها به صورت فشرده تا تیر یا مردادماه ادامه خواهد داشت.
*رئیس ستاد مرکزی آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشجویان، دغدغه و نگرانی در خصوص برگزاری کلاس‌های عملی نداشته باشند، گفت: کلاس‌های آزمایشگاهی و عملی در ترم جاری و در صورت نیاز در تابستان به صورت حضوری برگزار می‌شوند.

online courses

*عضو هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص برگزاری جلسات دفاع دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه نیز گفت: بر اساس بخشنامه رئیس دانشگاه، برگزاری جلسات دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری در شرایط فعلی با توجه به ملاحظات و دستورالعمل‌های فاصله گذاری اجتماعی تا پایان فروردین ابلاغ خواهد شد.

*در این بخشنامه تاکید شده است در صورت استمرار وضعیت ویژه در کشور یا برخی مناطق کلیه کلاس‌ها به روش الکترونیکی برگزار و امتحان پایانی به شکل حضوری انجام شود در این صورت دانشجو می‌تواند با نظر موافق دانشگاه مبدا مشروط به موافقت دانشگاه محل زندگی خود یا دانشگاه مقصد به شکل حضوری امتحان خود را در دانشگاه مقصد بدهد و نمره برای ثبت درکارنامه توسط دانشگاه مقصد به دانشگاه مبدا ارسال شود.
این دانشجویان می‌توانند درخواست حذف این نیمسال را از سنوات تحصیلی‌شان به دانشگاه ارائه کنند تا این درخواست به تشخیص معاون آموزشی و رئیس دانشگاه بررسی و تصمیم‌گیری شود.

*اگر شرایط به گونه‌ای باشد که آموزش حضوری از سر گرفته شود و آموزش‌های الکترونیک هم به طور مطلوب برگزار شده باشد نیازی به استفاده از این بند نیست، اما اگر دانشگاهی نتوانسته باشد این خدمات آموزشی را ارائه دهد و با تصمیم شورای مقابله با کرونا شرایط تعطیلی دانشگاه‌ها ادامه پیدا کند، دانشجویان می‌توانند از این بند استفاده کنند.

متن دیدگاه‌ها

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • chat
    یک نظر ارسال کنید