چگونه سخنرانی‌ موفقی داشته باشیم؟

هر دانشجو یا شاغلی در طول زندگی حرفه‌ای خود به چندین سخنرانی یا ارائه سرنوشت ساز بر می‌خورد. ممکن است آن ارائه، دفاع یک دانشجو باشد، یا یک ارائه مهم برای جذب سرمایه گذار و یا طرح ایده‌ای نو.
در این مطلب ۶ نکته از تجربیات سخنرانان تد اکس را برای شما تدارک دیده‌ایم.

مغز ایده‌تان را بیابید
پیام کلی ارائه شما چیست؟ به طور کل شما فقط و فقط یک پیام دارید. خوب به آن فکر کنید و در آغاز ارائه خود آن را در ۱۰ کلمه بیان کنید!

رساندن پیام کلی شما به مخاطب، ارائه شما را در ذهن مخاطب به یاد ماندنی می‌سازد. این روش یکی از بهترین شروع‌ها برای ارائه تاثیر گذار است و در ارائه‌های آتی شما نیز قابل تکرار است.

عنوان هنرمندانه‌ای طراحی کنید
نلسون ماندلا در سخنرانی معروف خود جملات خود را با “رویایی دارم” شروع می‌کند؛ عنوانی که ناخودآگاه توجه مخاطبین را به خود جلب می‌کند. انتخاب یک عنوان هنرمندانه، احساسات مخاطب شما را بر می‌انگیزد. طبق اصول بازاریابی، اگر مخاطب خود را احساساتی کنید، بازی را برده‌اید.

به یاد داشته باشید، عنوان سخنرانی شما، شیرازه ایده شماست و شنونده بیش از هر چیزی آن را به خاطر خواهد سپرد. عنوان‌های کلیشه‌ای را فراموش کنید و برای مخاطب خود حس تعلیق ایجاد کنید تا شما را تا انتهای سخنرانی همراهی کند.

غیر منتظره شروع کنید
یکی از تکنیک‌های مقاله نویسی برای شروع جذاب، “محرک‌ها” هستند. محرک‌ها شامل طرح سوال، داستان گفتن، بیان حقیقتی تکان دهنده، نقل یک جمله معروف و… هستند. این تکنیک دقیقا در مقوله سخنرانی هم قابل پیاده سازی است.

  • پرسش مخاطب شما را وادار به تفکر می‌کند و تفکرات کلیشه‌ای او را به چالش می‌کشد.
  • انسان‌ها ذاتا داستان دوست دارند؛ در نتیجه شنیدن یک داستان کوتاه و شخصی برای همه جالب است. داستان‌ها بهترین تکنیک برای حفط توجه مخاطب است.
  • بیان حقایق تکان دهنده مانند آمار یا گزارشات مهم اما کمتر شنیده شده، توجه اولیه برای ادامه سخنرانی ایجاد می‌کند.
  • نقل قول از یک جمله معروف که در راستای مغز ایده و یا عنوان سخنرانی شماست، مخاطب را مجاب به تمرکز بیشتر می‌کند.

گام اول یک سخنرانی خوب جلب توجه افراد در همان ثانیه‌های نخست است. به یا داشته باشید هیچ شنونده‌ای نمی‌تواند در مقابل شوک اولیه یک سخنرانی بی تفاوت باشد.

لحظه شگفتی بسازید
ساخت این لحظه می‌تواند نقطه اوج ارائه شما باشد. شرایط را برای بیان اصلی‌ترین نکته غیرمترقبه سخنرانی خود آماده کنید.
برای مثال می‌توانید پس از پرداختن به ایده‌تان، ناگهان مخاطب خود را متمرکز بر چرایی طرح ایده‌تان کنید. انسان‌ها از لحاظ روانشناختی معمولا نقطه اوج یک خاطره را به یاد می‌سپارند.

حاشیه نروید
هر چیزی که کمکی به انتقال پیام محوری شما نمی‌کند را نگویید و فراموش کنید. ممکن است حین ارائه برخی موضوعات نه چندان مرتبط به ایده اصلی شما از ذهنتان خطور کند اما به یاد داشته باشید نیاز نیست همه چیز را با دلیل و مدرک اثبات کنید.

نتیجه گیری
نتیجه شما پیامی‌ست که دوست دارید مخاطبین از سخنرانی شما به یاد داشته باشند. ایده اصلی خود را تاکید و تکرار کنید.

تنطیم کردن صدا و لحن، در انتقال اطلاعات سخنرانی شما بسیار موثر است. فراموش نکنید یک ارائه خوب، ذهن مخاطب را قادر به فهم کامل ایده شما می‌کند که نتیجتا این موضوع منجر به موفقیت شما خواهد شد.

متن دیدگاه‌ها

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • chat
    یک نظر ارسال کنید