تعیین رشته دانشگاه

انتخاب رشته دانشگاه شاید از مهمترین تصمیمات هر فرد برای زندگی و برای آینده اش می باشد. تعیین رشته بهتر است با دقتی انجام پذیرد که دیگر فرد با توجه به دلایل مختلف ناگزیر به تغییر رشته در دوران دانشجویی نشود.
مثلاً برای تغییر رشته از میکروبیولوژی به علوم آزمایشگاهی باید دردسرها و همچنین از دست رفتن وقت ها را تحمل کرد.
بنابراین هر فرد برای زندگی و تصمیمات آینده اش باید شروع کند به انجام تحقیقات لازم و کافی برای پایه ریزی اساس زندگی خود، در ادامه برخی از نکات مهم را جهت تعیین رشته عنوان می کنیم:

 

decition-first-step1

 

۱ – تناسب با استعداد

چیزی که خیلی مهم است که فرد در آن زمینه استعداد لازم را داشته باشد یعنی مثلا اگر فردی در درس ریاضی ضعیف می باشد خیلی بهتر است وارد دروس محاسباتی و مهندسی نشود چون ممکن است با مشکل مواجه شود، و یا کسی که از فیزیک بدنی مناسبی برخوردار نمی باشد بهتر است وارد علوم تربیت بدنی نشود.

۲ – داشتن علاقه

داشتن علاقه هم یکی از فاکتور های بسیار مهم در تعیین رشته می باشد، هر فرد به رشته خاصی علاقه دارد که انجام تحصیلات آکادمیک در آن رشته باعث شکوفا شدن بیشتر علاقه فرد می شود و از طرفی هر فرد در رشته مورد علاقه اش تلاش بیشتری انجام می هد داشتن علاقه به رشته و دانشی که در حال کسب هستید از پایه های موفقیت شما در آینده خواهد بود.

۳ – وجود بازار کار

وجود بازار کار هم برای هر فرد تحصیل کرده بسیار حایز اهمیت می باشد. هر فردی بعد از پایان تحصیلات تمایل دارد با توجه به رشته ای که در آن تحصیلات داشته است بتواند در کار مناسبی شاغل گردد و برای خود، خانواده و جامعه اش مفید باشد.

۴ – تناسب جغرافیایی

بعضی از رشته ها در بعضی از منطقه ها طرفدار بیشتر دارد و در بعضی از منطقه ها طرفدار یا مورد استفاده ندارد این نکته نیز در تعیین رشته در داشگاه باید در نظر گرفته شود.
مانند مثلا رشته مهندسی کشاورزی که در شهرهای شمالی کشور به دلیل وجود مزارع زیاد و متنوع بسیار رشته مورد نیازی می باشد.

Determining-University

۵ – اعتبار دانشگاه

اعتبار دانشگاه هم در انتخاب رشته شما بسیار مهم می تواند باشد چیزی که بدیهی است مدرکی از دانشگاه های معتبر دریافت می شود همیشه معتبرتر از مدرکی می باشد که در داشگاه های سطح پایین تر ارائه می شود این موضوع بویژه بعد از فارغ التحصیلی و هنگام جذب بازار کار خود را بیشتر نشان می دهد.

۶ – هزینه دوره تحصیلی

بعضی افراد هزینه محدود و مشخصی را برای ادامه تحصیل خود در نظر گرفته اند این موضوع باعث می شود که هر فرد در هر رشته و هر دانشگاهی نتواند ادامه تحصیل بدهد و فقط می تواند رشته ای را در داشگاه هایی که با بودجه اش تناسب دارد انتخاب نماید.

۷-تناسب کد رشته و رتبه

تناسب کد و رشته هم از دیگر مواردی می باشد که فرد در انتخاب رشته باید به آن دقت کند چون رتبه فرد نشان دهنده این می باشد که در چه رنجی از رشته ها و مشاغل می تواند فعال شود و اینجاست که می بینیم صرفاً فاکتور علاقه نیست که برای هر فرد تعیین کننده می باشد.

 

 

متن دیدگاه‌ها

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • chat
    یک نظر ارسال کنید