یکی از بخشهای مهم و موثر در دانشگاهها انجمن های علمی دانشجویی است. این انجمن ها می توانند در صورت توانمندسازی در مسیر کارآفرینی و ایجاد هسته های فناور دانش محور حرکت نمایند.
انجمن های علمی با توجه به ماهیت جستجوگر و نکته سنجی که دارند می توانند مسیر مناسبی برای پرورش استعدادهای دانشجویان فراهم آورده و جرات ایده پردازی و پیدا کردن راه حل برای مشکلات جدید را به آن ها ارایه بدهند.
انجمنهای علمی با افزایش مشارکت و رقابت بین دانشجویان فضای جذاب و پویایی را برای آن ها ایجاد مینماید و به واسطه تمرین کار گروهی بین اعضای انجمن ها میتوان با ارایه آموزشهای حداقلی در جهت تیم سازی حرفه ای اقدام کرد.
انجمن ها به افراد کمک می کنند تا رفتارهای خود را بر مبنای استدلال های تخصصی تنظیم نموده و از عملکردهای سلیقه ای، احساسی و غیر علمی پرهیز کنند.
فردگرایی مثبت ویژگی ای است که باید در وجود کارآفرینان باشد تا بتوانند ریسک پذیر باشند و این ویژگی را در بین اعضای انجمن ها میتوان یافت. فرد کارآفرین هر چقدر هم که خلاق باشد اگر نتواند ارتباط و تعامل صحیحی با جامعه و محیط اطرف خود برقرار کند نمی تواند در تکمیل و ترویج ایده خود موفق باشد.
دانشجویان فعال در انجمنهای علمی به واسطه یادگیری و تمرین شیوه های صحیح ارتباط جمعی می توانند کارآفرینان موفقی نیز باشند.
دانشگاه ها به علت بعضی محدودیت ها نمی توانند تمامی مهارت های مورد نیاز مشاغل را از طریق آموزش به دانشجویان منتقل کنند و معمولا آموزش های ارایه شده با نیازهای بخش صنعت فاصله زیادی دارند، مشاهده می شود که دانشجویان در شروع کار در بازار توانایی های لازم برای انجام مسئولی تها را ندارند. انجمن های دانشجویی میتوانند از طریق برقراری ارتباط با بدنه صنعت این شایستگی را در طول دوران تحصیل به دانشجویان منتقل نمایند.
انجمنهای علمی بواسطه ارتباط با دانش آموختگان میتوانند در تامین نیروی انسانی ماهر و کارآمد برای کسب و کارهای نوپا نیز نقش مهمی ایفا نمایند. با این ویژگیها میتوان گفت که انجمن های علمی بهترین محل برای پیاده سازی فرآیندهای کارآفرینی میباشند.
در کل میتوان گفت؛ انجمنهای علمی دانشجویی با طراحی برنامههای قوی و هدفگذاری صحیح میتوانند فرصتهای مناسبی برای تمرین تیمسازی، تقویت روحیه کار گروهی، تقویت حل علمی چالشها و مشکلات، تقویت قدرت تحلیل اقتصادی، تقویت درآمدزایی و تشکیل گروههای کاری قوی فراهم کنند و به کانونهای دانشگاهی اقتصاد دانش بنیان تبدیل شده و تاثیر زیادی بر شکلگیری کسبوکارهای مبتنی بر دانش داشته باشند.