انجمن های علمی – دانشجویی و کارآفرینی

یکی از بخش­های مهم و موثر در دانشگاه­ها انجمن­ های علمی دانشجویی است. این انجمن­ ها می ­توانند در صورت توانمندسازی در مسیر کارآفرینی و ایجاد هسته­ های فناور دانش محور حرکت نمایند.

انجمن های علمی

انجمن­ های علمی با توجه به ماهیت جستجوگر و نکته سنجی که دارند می­ توانند مسیر مناسبی برای پرورش استعدادهای دانشجویان فراهم آورده و جرات ایده پردازی و پیدا کردن راه حل برای مشکلات جدید را به آن ها ارایه بدهند.

انجمن­های علمی با افزایش مشارکت و رقابت بین دانشجویان فضای جذاب و پویایی را برای آن ها ایجاد می­نماید و به واسطه تمرین کار گروهی بین اعضای انجمن ­ها می­توان با ارایه آموزش­های حداقلی در جهت تیم سازی حرفه ­ای اقدام کرد.

انجمن­ ها به افراد کمک می­ کنند تا رفتارهای خود را بر مبنای استدلال­ های تخصصی تنظیم نموده و از عملکردهای سلیقه ­ای، احساسی و غیر علمی پرهیز کنند.

دانشگاه

دانشجویی و کارآفرینی

فردگرایی مثبت ویژگی ­ای است که باید در وجود کارآفرینان باشد تا بتوانند ریسک پذیر باشند و این ویژگی را در بین اعضای انجمن ­ها می­توان یافت. فرد کارآفرین هر چقدر هم که خلاق باشد اگر نتواند ارتباط و تعامل صحیحی با جامعه و محیط اطرف خود برقرار کند نمی­ تواند در تکمیل و ترویج ایده خود موفق باشد.

دانشجویان فعال در انجمن­های علمی به واسطه یادگیری و تمرین شیوه­ های صحیح ارتباط جمعی می­ توانند کارآفرینان موفقی نیز باشند.

دانشگاه ­ها به علت بعضی محدودیت­ ها نمی­ توانند تمامی مهارت­ های مورد نیاز مشاغل را از طریق آموزش به دانشجویان منتقل کنند و معمولا آموزش­ های ارایه شده با نیازهای بخش صنعت فاصله زیادی دارند، مشاهده می ­شود که دانشجویان در شروع کار در بازار توانایی ­های لازم برای انجام مسئولی ت­ها را ندارند. انجمن ­های دانشجویی می­توانند از طریق برقراری ارتباط با بدنه صنعت این شایستگی را در طول دوران تحصیل به دانشجویان منتقل نمایند.

انجمن­های علمی بواسطه ارتباط با دانش آموختگان می­توانند در تامین نیروی انسانی ماهر و کارآمد برای کسب و کارهای نوپا نیز نقش مهمی ایفا نمایند. با این ویژگی­ها می­توان گفت که انجمن های علمی بهترین محل برای پیاده سازی فرآیندهای کارآفرینی می­باشند.

در کل می­توان گفت؛ انجمن‌های علمی دانشجویی با طراحی برنامه‌های قوی و هدف‌گذاری صحیح می‌توانند فرصت‌های مناسبی برای تمرین تیم‌سازی، تقویت روحیه کار گروهی، تقویت حل علمی چالش‌ها و مشکلات، تقویت قدرت تحلیل اقتصادی، تقویت درآمدزایی و تشکیل گروه‌های کاری قوی فراهم کنند و به کانون­های دانشگاهی اقتصاد دانش بنیان تبدیل شده و تاثیر زیادی بر شکل‌گیری کسب‌وکارهای مبتنی بر دانش داشته باشند.

متن دیدگاه‌ها

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • chat
    یک نظر ارسال کنید